Projek ini telah diusulkan pada tahun 2002 sebagai kesinambungan kepada Projek Pengelektrikan Landasan Berkembar Rawang-Ipoh. Pada awalnya projek ini telah dianugerahkan kepada dua konsortium. Untuk 329 km "Seksyen Utara" di antara Ipoh dan Padang Besar, telah diserahkan kepada konsortium yang diwakili Syarikat Pembinaan Landasan Keretapi (Ircon), DRB Hicom Berhad dan Emrail Sdn. Bhd. manakala "Seksyen Selatan" diantara Seremban dan Johor Bahru telah diserahkan kepada Konsortium yang diwakili oleh China Railway Engineering Corporation-China Railway Telecomunication Corporation (CRET), DRB Hicom Berhad dan Hikmat Asia Sdn. Bhd.
Bagaimanapun, pada 21 October 2003, surat penganugerahan telah dikeluarkan kepada syarikat usahasama 50:50 diantara Gamuda Berhad dan Malaysian Mining Corporation Berhad. Perubahan perlantikan kontraktor ini dibuat berdasarkan faktor penguncupan kos projek oleh Gamuda-MMC yang bernilai RM14.448bil, berbanding dengan lebih RM44bil dari dua kontraktor sebelum ini. Tetapi pada 17 Disember 2003, tidak lama selepas mengambil alih tampuk pemerintahan dari Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Baru Tun Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan bahawa kerajaan Malaysia telah memutuskan untuk menangguhkan projek ini.
No comments:
Post a Comment